K─ůcik dla rodzic├│w

K─ůcik dla rodzic├│w

ZAJ─śCIA DODATKOWE W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

Rodzaj Grupa Termin
J. angielski  ( PP) 6 latki( Muchomorki)   

pon. 10.00 - 10.30

pi─ůtek 10.00 - 10.30

J. angielski ( PP) 6 latki ( Biedronki)

wtorek 9.00 - 9.30

czwartek 10.00 - 10.30

Religia 3 latki poniedzia┼éek 9.00 - 9.30 
Religia 4 latki              

poniedziałek 8.30 - 9.00

Religia

5 latki 

poniedzia┼éek 8.00 - 8.30 
Religia  

6 latki ( Biedronki ) 

┼Ťroda 9.00-9.30

pi─ůtek 10.00 - 10.30

Logopedia 

3,4,5,6 latki

 wg potrzeb

poniedzia┼éek 7.30 - 11.30 

J. angielski ( dodatkowy) 3-4 latki czwartek 12.00-12.30
J. angielski ( dodatkowy) 5 latki czwartek 12.30 - 13.00
J.angieslki ( dodatkowy)  6 latki  czwartek 13.00 - 13.30 
Rytmika

3,4 latki

5, 6 latki

┼Ťroda 12.30-13.00

┼Ťroda  13.00 - 13.30

Gimnastyka korekcyjna  3,4,5,6 latki  poniedzia┼éek 13.00-13.30


      Dobre rady dla rodziców - adaptacja dziecka do przedszkola
Udana adaptacja do grupy przedszkolnej ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Dzi─Öki odpowiedniemu przygotowaniu mo┼╝na w istotny sposób u┼éatwi─ç dziecku wej┼Ťcie w jego „nowy ┼Ťwiat” – w ┼Ťwiat przedszkola.
Rodzicu pami─Ötaj:
- ciesz si─Ö z dzieckiem, ┼╝e nast─Öpnego dnia idzie do przedszkola,
- rano w domu nie wytwarzaj atmosfery nerwowo┼Ťci i pospiechu,
-w czasie drogi b─ůd┼║ pogodny, odpr─Ö┼╝ony, spokojny, ciesz si─Ö, ┼╝e twój syn/córka idzie do przedszkola, nie obiecuj mu za to nagrody,
-t┼éumacz dziecku, je┼Ťli jest to koniczne, ┼╝e idziesz do pracy, a ono w tym czasie sp─Ödzi czas z innymi dzie─çmi, których rodzice te┼╝ pracuj─ů,
-po┼╝egnanie powinno odbywa─ç si─Ö z u┼Ťmiechem, bez ┼éez i smutnych spojrze┼ä, bez zb─Ödnego przed┼éu┼╝ania samego momentu rozstania. Po┼╝egnanie powinno by─ç krótkie: u┼Ťmiech, buziak i pa-pa,
-nawet jeżeli bardzo chcesz to nie przebywaj do sali, oszczędzisz tym żalu i smutku pozostałym dzieciom,
-pozostawiaj─ůc dziecko w grupie przedszkolnej nie pokazuj zdenerwowania i niepokoju, dziecko mo┼╝e wyczuwa─ç, ┼╝e co┼Ť mu grozi. Spokojne rozstanie z mam─ů lub tat─ů sprawi, ┼╝e dziecko szybciej si─Ö uspokoi i ┼éatwiej nawi─ů┼╝e kontakt,
-je┼╝eli widzisz, ┼╝e rozstanie z mam─ů jest bardzo bolesne dla dziecka, niech do przedszkola przyprowadza go tato lub inny cz┼éonek rodziny,
-na pocz─ůtku, je┼Ťli masz tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç skró─ç czas pobytu dziecka w przedszkolu, zabieraj go troch─Ö wcze┼Ťniej np. po obiedzie i stopniowo wyd┼éu┼╝aj pobyt dziecka, a po przyj┼Ťciu po niego, witaj go u┼Ťmiechem,
-zawsze kontroluj, co mówisz w jego obecno┼Ťci o sytuacji dotycz─ůcej pobytu w przedszkolu,
-nie wywo┼éuj dodatkowego stresu wymuszaj─ůc na dziecku, by zaraz po przyj┼Ťciu do domu opowiada┼éo o przedszkolu,
-nie martw si─Ö, ┼╝e dziecko w pierwszych dniach w przedszkolu nie chce si─Ö bawi─ç, jest bierne i tylko obserwuje to, co dooko┼éa niego dzieje. Stopniowo przyzwyczai si─Ö ono do nowej sytuacji, nowych kolegów i powoli zacznie w┼é─ůcza─ç si─Ö do wspólnej zabawy.


12 PRZYKAZA┼â LOGOPEDYCZNYCH DLA RODZICÓW
(Leon Kaczmarek)

1.Narz─ůdy mowy dziecka kszta┼étuj─ů si─Ö i zaczynaj─ů funkcjonowa─ç ju┼╝ w ┼╝yciu p┼éodowym. S─ů one ogromnie wra┼╝liwe na wszystkie bod┼║ce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjaj─ůce jak i szkodliwe.
2.Mowa otoczenia powinna by─ç poprawna. Do dziecka trzeba mówi─ç wolno, dok┼éadnie i wyra┼║nie, trzeba zaniecha─ç sztucznego spieszczania i u┼╝ywania tzw. j─Özyka dzieci─Öcego.
3.Dziecko powinno reagowa─ç na aktywno┼Ť─ç uczuciow─ů i s┼éown─ů otoczenia. Z pocz─ůtku jest to u┼Ťmiech, ruch r─ůczki, przegi─Öcie cia┼éa. Wnet jednak nast─ůpi─ů reakcje g┼éosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbada─ç s┼éuch dziecka, gdy┼╝ mo┼╝e on by─ç os┼éabiony.
4.Absolutnie nie wolno kr─Öpowa─ç dziecka w reagowaniu na aktywno┼Ť─ç otoczenia.
5.Je┼Ťli dziecko ma nieprawid┼éow─ů budow─Ö narz─ůdów mowy (rozszczep warg, dzi─ůse┼é, podniebienia, zniekszta┼écenia w uk┼éadzie szcz─Ök, uz─Öbienia itp.), powinno si─Ö bezwzgl─Ödnie pój┼Ť─ç z nim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.
6.Dziecko lewor─Öczne nale┼╝y otoczy─ç specjaln─ů opiek─ů. W okresie kszta┼étowania si─Ö mowy nie wolno zmusza─ç go do pos┼éugiwania si─Ö praw─ů r─Ök─ů, gdy┼╝ mog─ů wyst─ůpi─ç zaburzenia mowy.
7.Kiedy dziecko samo zaczyna coraz wi─Öcej mówi─ç nie wolno tej sk┼éonno┼Ťci gasi─ç np. oboj─Ötno┼Ťci─ů lub cierpk─ů uwag─ů, bo wówczas dziecko zamyka si─Ö w sobie, staje si─Ö nieufne, niemieje.
8.Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
9.Nale┼╝y pilnie baczy─ç czy kszta┼étowanie si─Ö mowy dziecka przebiega zgodnie z norm─ů.
10.Od momentu zdobycia przez dziecko umiej─Ötno┼Ťci mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadza─ç mu przez ci─ůg┼ée poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdy┼╝ dziecko nabawi si─Ö kompleksu ni┼╝szej warto┼Ťci, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówi─ç.
11.Dziecko trzyletnie monologuje, ale chce te┼╝ rozmawia─ç z otoczeniem, zadaje mnóstwo pyta┼ä i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekcewa┼╝y─ç tych faktów, gdy┼╝ pomaga to dziecku w wys┼éawianiu si─Ö, w umiej─Ötno┼Ťci wyra┼╝ania swych my┼Ťli i uczu─ç.
12.Je┼Ťli mimo wszystko nie uda┼éo si─Ö zapobiec powstaniu defektów mowy, nie wolno opuszcza─ç r─ůk. Powstaj─ůce w Polsce coraz liczniejsze poradnie logopedyczne s─ů w stanie pomóc dziecku, o ile rodzice i wychowawcy b─Öd─ů z nimi jak naj┼Ťci┼Ťlej wspó┼épracowa─ç.
(za: Leon Kaczmarek)